_________________________________________________________________________

Bij praten op de vliegplank met Raymond Visser

“It geat oan” … ja bijna ging het door zo koud was het in februari, de elfsteden tocht dan hé. En de bijen, hoe zou het met de bijen zijn? Als u dit leest is dat wel zo’n beetje bekend, maar als ik dit schrijf 6 maart .. nog niet. Er vliegt wel wat … en er komt wel wat stuifmeel binnen… het echte voorjaar laat op zich wachten. De moeilijkste tijd voor een bijenvolk is aangebroken. Het over grootste gedeelte van het volk bestaat uit oude bijen. Hebben ze een voldoende reinigingsvlucht al gehad ? Is er voldoende vitaliteit over om de kast te ontdoen van de dode bijen? Is er nog wat voer over of wordt de winter uiteindelijk toch te lang? Als we elkaar spreken op de voorjaarsvergadering zijn al deze vragen al weer verleden tijd en hebben we allemaal al in de kasten gekeken en ruimte gegeven voor de te verwachte groei van de volken. Het begint bij mij te kriebelen ik ben er klaar voor… “voorjaar, waar blijf je”?

Ik ga nog even terug naar vrijdagavond 24 februari in de Kerckhaen. Een druk bezochte avond van de verschillende bijenverenigingen in Noord-Holland. Zoals al zo vaak gedragen door Gerrit Prins.
Vanaf deze plaats nog dank daarvoor. Deze avond was er een uitgebreide lezing van een Gronings / Duitse beroepsimker die op de grote drachtvelden van voormalig Oost Duitsland tot in Polen zijn bijen plaatst. Een hele grote honing opbrengst maakt dit rendabel. Henk Heller, een vermakelijk verteller, in het Gronings en als hij de juiste woorden niet kon vinden in het Duits. Als u deze avond gemist hebt.. laat dat dan een prikkel zijn voor de volgende bijeenkomst want eigenlijk zijn deze niet te missen. Heb ik als eigenwijze imker ook nog iets geleerd van Henk Heller uit Duitsland? Henk zijn stokpaardje is dat het verdampingsoppervlak na het nectar halen in de kast heel groot moet zijn. Hoe meer nectar er ingedikt kan worden in de nachtelijke uren hoe meer nectar wordt er de volgende dag weer gehaald. Henk meet dit door onder enkele kasten een weegschaal te plaatsen. De kasten blijken in de nachtelijke uren flink in gewicht af te nemen. Het verdampen van vocht dus. Onder het mom van “baadt het niet dan schaadt het niet” ook maar eens een kast drie honingbakken geven en let wel…. tegelijk.

En dan gaan we vooruit kijken.
2012 het jaar van de bij en van het 400 jarig bestaan van de Beemster. Een druk jaar dus, ook voor onze vereniging.

Op de jaarvergadering van 13 april gaan we daar vast nog op terug komen maar nu al vast wat stof tot nadenken.
Om het houden van bijen te stimuleren in de breedste zin van het woord zijn er verschillende activiteiten te ontplooien. Daar wil de activiteiten commissie en het bestuur hun best voor doen maar uiteindelijk hebben we meer handen nodig.

Een voorbeeld: Staatsbosbeheer wil in het Purmerbos een bijenplek/stal. De contacten daarover zijn gelegd met de boswachter en het bestuur kan ondersteuning bieden. Maar als er in het Purmerbos kasten staan, zijn die dan van de vereniging?

buckfast01

Hebben wij leden die daar eigen kasten willen plaatsen? En als het verenigingskasten worden wie gaat deze dan beheren en onderhouden?

Nog een voorbeeld. Bij schooltuintjes in Purmerend mogen ook bijen geplaatst worden. Ook hier wil het bestuur bemiddelen en ook voor hier de vraag…. wie wil?

Eind augustus en begin is er een agrarische en feestweek in de Beemster ter ere van het 400 jarig bestaan. Bezoek eens:
http://www.beemsterpolderfair.nl/ De site is in opbouw maar er wordt ons alvast een kijkje gegunt. Uiteraard participeert onze vereniging daar in mee. Ik durf zelfs te stellen dat wij behoorlijk uitpakken met een eigen stand en allerlei activiteiten daar omheen. De voorbereidingen zijn in volle gang. De activiteiten commissie ligt op schema, maar een extra paar handen in de voorbereiding of op de dagen in september zelf? Ook voor hier de vraag…. Wie wil?

Ik wil met deze voorbeelden niemand afschrikken. Ik weet zeker dat er voldoende energie onder onze leden zit om alle uitdagingen het hoofd te bieden. Gooi de schroom af en bied je aan op de komende vergadering. En o ja, die is niet op de laatst bekende locatie maar in het gebouw van de ijsclub.

Na de jaarvergadering zien we elkaar weer snel. Zaterdag 5 mei is de traditionele bijenmarkt in de Midden-Beemster. Ook daar hopen we een stap te maken door iets groter uit te pakken dan voorgaande jaren. Er zal volop honing zijn en er zullen bijenvolken te koop worden aangeboden. Tweedehandse imkerspullen en de al jaren gangbare bloemen, planten, boeken, etc. Uiteraard heeft de verenigingswinkel uit Wageningen ook een kraam waar u, uw bestellingen kunt afhalen.
Daarnaast zijn er Buckfast koninginnen te bestellen die dan enkele weken later worden toegezonden.

koninginSteeds meer imkers kopen een raszuivere koningin om daarvan eigen koninginnen na te telen. Maar ook ervaart men dat het omwisselen van koninginnen in bestaande volken niet altijd goed gaat. Men moet dus een methode toepassen die enige zekerheid geeft. De volgende methode komen van het Buckfast Teeltstation Ameland waar Marcel van der Meide veel ervaring heeft opgedaan met het invoeren van koninginnen.

Wat op zeker fout gaat is een jonge koningin, gekocht of zelf geteeld, tussen april en augustus vanuit een bevruchtingskastje of met een verzendkooitje, in een volwaardig volk om te wisselen. Omdat daar een koningin in volle legcapaciteit aanwezig wordt een jonge koningin meestal niet geaccepteerd en afgestoten.

Twijfelachtig, zeker bij een kostbare nieuwe koningin, is het invoeren in een negen dagen moerloos volk. Nadat de redcellen uitgebroken zijn en geen open broed meer aanwezig is, blijft de bijen niets anders over dan de koningin te accepteren. Ze wordt echter vaak net zolang geduld tot het eerste nieuwe broed aanwezig is, waaruit dan nieuwe zwermcellen ontstaan. De dure koningin wordt dan afgestoken.

De zekerste methode, of het nou gaat om bevruchte of onbevruchte koninginnen, is het maken van een kunstzwerm. Men veegt jonge bijen van ten minste 6 ramen. De jonge bijen zitten veelal op de ramen met het broed. Pas op dat de koningin niet mee gegeven wordt. Het kunnen zelfs jonge bijen van verschillende volken. Deze bijen gaan in een kast met kunstraad. In een verzendkooitje wordt een koningin zonder begeleidende bijen vooraf of na het vullen in de kast tussen de raten gehangen.
De kast wordt gesloten en op een donkere koele plaats 15° weggezet en gevoerd met suikerwater 1:1.
Na één maar ten hoogste drie dagen wordt de kast laat in de avond of ‘s morgens vroeg op zijn nieuwe plaats gezet en het vlieggat geopend. De koningin en de bijen hebben de gelegenheid gehad een harmonische eenheid te worden en gezond te starten op onbewerkt raat.

Waarom ik dit allemaal opschrijf? Omdat ik niet kan wachten tot het weer zover is.

Kortom laat het voorjaar maar komen en daarna de zomer. In het jaar van de bij kan het niet anders dan een goed bijenjaar worden.

Wij zien elkaar op de jaarvergadering op vrijdag 13 april. Ik ben niet “BIJ”gelovig.

Tot op de jaarvergadering

Raymond Visser