Bijenwas zuiveren

Als we de oude raten/ramen hebben omgesmolten in de wassmelter dan houden we bijenwas over met veel onzuiverheden erin zoals stuifmeel, stukjes bij of iets dergelijks. Deze brokken was moeten we nog zuiveren. Bijenwas zuiveren 1

Hoe gaan we te werk:
Nadat de raten/ramen zijn gesmolten in de stoomwassmelter, dit kan ook een zonnewassmelter zijn, heb je in de opvange emmer een blok was met daaronder vuil water. In de stoomwassmelter ligt op de zeef of soms nog in de ramen zwarte ‘raat’, dit is afval dat bestaat uit poppenhuidjes van de vervellingen van larf tot pop in de broedcellen. Het ziet eruit als zwarte raat, maar als je goed kijkt zie je dat de was ertussen uit gesmolten is. De brokken was gaan we in een grote pan, gevuld met een laag regenwater, smelten. We gebruiken regenwater omdat regenwater geen kalk bevat. Kalk vermindert de kwaliteit van de bijenwas. Gebruik hiervoor een emaille of een rvs pan. Zink, ijzer of aluminum pannen geven verkleuring aan was. De was kan zelfs groen worden. Let op dat de was niet gaat koken, dit is brandgevaarlijk en slecht voor de was.

Bijenwas zuiveren 2

Als de was in het regenwater gesmolten is dan scheppen we de was door een vergiet met daarin een stuk vitrage als zeef. De zeef/vergiet staat op een emmertje. Nu is het van belang dat de was zeer langzaam stolt, hierdoor kunnen de onzuiverheden beter naar beneden zakken. Hoe langer het duurt dat het stolt, des de zuiverder de was. Dit kan je doen door de emmer in een tempex-doos of in een oude koelbox te zetten die je vooraf gevuld hebt met heet water.

Bijenwas zuiveren 5

Na 16 tot 24 uur stort je de wasblok uit de emmer. Krab de onderkant, waar al het vuil zit, met een beitel schoon. Als je te lang wacht dan is de was te hard en krabt het moeilijk schoon. De was is nu redelijk schoon. Maar als je er kaarsen van wilt maken dan zit er toch nog te veel onzuiverheden in waardoor de lont verstopt en de kaars slecht brand.

Bijenwas zuiveren 6

We smelten nogmaals de was in een laag regenwater. Ditmaal scheppen we de was door een pantykous die je over een lege pak melk of frisdrank hebt gespannen (wel even de bovenkant van het pak afknippen). De pantykous is een hele fijne zeef die de laatste onzuiverheden eruit zeeft. Eventueel kan je de kous ‘uitwringen’ met een knijptang.

Bijenwas zuiveren 7

Ook deze pakken gesmolten was gaan in de koelbox, gevuld met een laagje heet water. Na 16 tot 24 uur kan je de verpakking van de wasblok scheuren en de onderkant nogmaals schoon krabben met de beitel. Je hebt nu mooie compacte blokken was. Was kan je wel jaren bewaren maar beter kan je je eigen kunstraat van persen.

Bijenwas zuiveren 8

Hoe? Kijk op de presentatie: eigen gemaakte kunstraatpers.

Bijenwas zuiveren 9