Bijenteelt vereniging

Beemster en omstreken

January 2022

Zeer geslaagde thema avond

Donderdag 27 januari hadden wij de eerste thema avond van het bijen seizoen 2022. Het thema was: Werken met een separator. Jelle Kampen (lid van de vereniging en al meer dan 40 jaar imker) sprak vol passie over zijn bijen en de uitdagingen van het imkeren. Voor Jelle is zwermperiode de mooiste uitdaging.

De avond begon met een stukje historie van het bijen houden en de bevindingen over het zwermgedrag. De zwermperiode is voor elke imker spannend, intensief en eigenlijk niet te plannen. “Wat imkers denken en wat de bijen doen.” is een veel gebruikte uitspraak. Zwermen is de natuurlijke wijze waarop bijen zich voortplanten. Helaas brengt dit ook wat ongemakken met zich mee. De imker kan een volk verliezen en/of de zwerm komt in de boom van de buurman te hangen, wat weer voor “overlast” kan zorgen. Het voorkomen van een zwerm is dus cruciaal. Het is dus belangrijk dat de imker de signalen van het zwermgedrag tijdig constateert en hier adequaat naar handelt.

Jelle maakt gebruik van een tussenbodem/separator tijdens de zwermbeheersing. Hij legde deze methode aan de hand van broedkamers en separator uit. Het voordeel van deze methode is dat het ruimte in de bijenstal bespaart. De aflegger en het hoofdvolk staan op elkaar maar gescheiden door een tussenbodem en niet naast elkaar. Het is goed toe te passen in de koninginnenteelt en als je op de juiste moment, net voordat ze in zwermstemming komen een extra moerrooster plaatst, dan hoef je de koningin niet te zoeken. Je kan dit volk later gemakkelijk samen voegen, nadat je de keuze van de koningin hebt gemaakt. Ze hebben immers de zelfde geur. En zoals Jelle al zei, er zijn meerdere methodes van zwermbeheersing maar deze methode werkt voor Jelle prima.

Voor wie (nog) meer wilt weten over werken met een separator, kan altijd contact opnemen met Jelle.
Btvbeo_thema_avond_separator