Bijenteelt vereniging

Beemster en omstreken

Handleiding bijenwas smelter

Gebruiksaanwijzing wassmelter

De wassmelter is opgebouwd uit:

• Statief, hier komt de smelter op te staan.
  • Wassmelter, hierin komt de bodem met daarop de gaatjes mand en daarop weer de deksel.
  • Stoomapparaat.

Handelingen:

• De wassmelter (gaatjes mand) vullen met uitgebouwde ramen met was. Er kunnen ongeveer 32 broedramen in (twee lagen).
  • Stoomapparaat vullen met koud of warm leidingwater, let op het vulniveau op het apparaat, (maximaal 3 liter).
  • Tijdens het vullen is de stekker uit het stopcontact.
  • Sluit het stoomapparaat aan op de wassmelter, zie foto en zet een emmer met een klein laagje water onder de uitloop.
  • Zet het stoomapparaat aan door de stekker in de stopcontact te steken.
  • Het duurt zo’n 10 tot 15 min. voordat het apparaat op temperatuur is.
  • Daarna duurt het ruim een half uur voordat er water met was in de emmer loopt.
  • Na 50 minuten (kookwekker zetten!!!) het stoomapparaat weer bij vullen.

Let op: het stoomapparaat mag niet droog koken!!!
  • Haal eerst de stekker uit het stopcontact, wacht twee minuten alvorens het stoomapparaat te vullen.
  • Bij een volledig gevulde wassmelter het stoomapparaat twee keer vullen, dan is alle was eruit gesmolten.
  • Wat overblijft zijn donkere popvliesjes, dit kan je het beste van de ramen afkrabben als de ramen nog warm zijn. (zie foto)

De wassmelter schoonmaken.
  • Schep met de plastic spatel de zwarte troep er uit.
  • Daarna kan je met een plamuurmes de gaatjes mand schoon krabben, zowel de binnen als de buitenkant. Dit gaat ook goed als alles al is afgekoeld.
  • Schraap de bodem schoon met de plastic spatel.
  • Spoel alles schoon met koud water (tuinslang).
  • Zet alles een nachtje op zijn kop zodat al het water eruit kan lopen.
  • Zet de smelter weer in elkaar.

was01 was02 was03

Enkele tips voor wasverwerking.
  • Eventueel tegen afkoeling van de wassmelter kan je een deken over de wassmelter plaatsen.
  • Door de hitte van de wassmelter zijn de meeste ziekte kiemen op de houten ramen en in de was gedood, behalve die van Amerikaans vuilbroed (AVB), deze is bestand tegen hitte.
  • Smelt geen overvolle ramen met stuifmeel, dit maakt de was alleen maar donkerder. Een kleine hoeveelheid stuifmeel in de raten is niet erg.
  • Ramen met oud wintervoer kan je gewoon omsmelten. Suikerwater mengt zich met water uit het stoomapparaat.
  • Het wasblok uit de stoomsmelter moet nu nog worden gezuiverd.
  • Smelt hiervoor het wasblok in regenwater en in een emaille of rvs pan. Gebruik regenwater omdat hier geen kalk in zit. Kalk gaat een verbinding aan met een van de bestanddelen van was en dat gaat ten koste van de kwaliteit van de was. Gebruik geen aluminium, ijzer of zinken pan, dit geeft verkleuring aan was.
  • Als de was gesmolten is (let op niet koken!) via een zeef overscheppen in een ander pan of emmer met een laagje heet water zodat de was niet gelijk stolt. Gebruik hiervoor een keukenzeef met daarin een stuk fijne vitrage. (zie foto)
  • De gezeefde was langzaam laten afkoelen zodat alle onzuiverheden naar de bodem zakt.
  • Hoe langer de afkoeling duurt des te schoner is de was wordt. Tip, plaats de emmer in een tempex bak of in een koelbox.
  • Als de was gestold is, deze aan de onderkant schoon krabben met bijv. de kastbeitel of plamuurmes.
    Wacht niet te lang want dan wordt de was te hard en krabt het moeilijk.
  • Smelt hierna nog een keer de was in regenwater en giet deze dan in lege afgeknipte pakken melk en/of frisdrank. Ook deze laat je weer langzaam afkoelen en krab je weer schoon.
  • Nu heb je handige maat wasblokken om verder mee te werken.
  • Als je kaarsen wilt gieten dan is het raadzaam om de was nog door een pantykous te zeven zodat de was nog schoner is en de kaars beter brandt. Voor het maken van eigen kunstraat hoeft dit niet.
  • Zegeltjes-was smelt je apart, dit is hele zuivere was waar je zalfjes en crèmes van kan maken.
  • Het afval, de zwarte huidvliesjes, is goed voor de compostbak, maar dan wel even onderscheppen i.v.m. met rond vliegende bijen.
was04 was06 was07

De wassmelter is eigendom van Bijenteelt vereniging Beemster en omstreken. Leden van de vereniging mogen de wassmelter ten alle tijden lenen en gebruiken. Wil je gebruik maken van de wassmelter, neem dan contact op met onze secretaris:

Marianne Eekhof
Telefoonnummer: 06 3719 3110